Beelden Pompenburg Rotterdam
Pompenburg heeft de potentie om een nieuwe verbindende schakel in Rotterdam te worden. Voor dit nogal onsamenhangende gebied tussen Pompenburg, Schiekade, Heer Bokelweg en Stroveer zien we in de toekomst een verbindende functie op meerdere niveaus.
Prijzen en nominaties
Geselecteerde verhalen
De Architect
Gemeente Rotterdam
Architectenweb
Rotterdam Wolkenkrabberstad
Nieuw Pompenburg
Ten eerste is de herontwikkeling ontworpen om ruimtelijk aan te sluiten op de omliggende wijken Agniesebuurt, Oude Noorden/ZOHO en het stadscentrum. Het verwijderen van de barrière gevormd door het spoor is hiervoor essentieel. Het plan omvat ook de herinrichting van de openbare ruimte, zowel op de begane grond als daarboven op het stationsdak en de Luchtsingel. Nieuwe gebouwen zullen aansluiten op bestaande volumes in het gebied. Daarnaast versterken nieuwe routes de functie van Pompenburg als logische schakel in het Rotterdamse OV-netwerk. Bovenal verbindt Pompenburg mensen. Het wordt een levendige bestemming die de lokale bevolking, Rotterdammers en bezoekers natuurlijk aanspreekt. Het resultaat is een nauwe samenwerking met bewoners en belanghebbenden, een hoge kwaliteit van architectuur en openbare ruimte en een boeiend programma onder leiding van lokale ondernemers.
Verbinden door te blijven
Pompenburg is zowel een bestemming als een verkeersader. Deze dwarsverbinding komt het duidelijkst naar voren in de inrichting van de openbare ruimte. Vanuit het hart van het gebied verbindt het zich met de drie omliggende wijken, waardoor er drie onderling verbonden pleinen ontstaan. Elk heeft zijn eigen identiteit: metropool, stad en buurt. Voet- en fietspaden sluiten aan op bestaande netwerken en auto's spelen hier een ondergeschikte rol.
Het plan stelt voor om de tijdelijke Luchtsingel als vast onderdeel in een nieuwe vorm te behouden. Het dak van het stationsgebouw blijft een openbare ruimte als onderdeel van het Luchtspoorpark, een groene stedelijke zone die zich uitstrekt tot aan de Binnenrotte en de Maas.
Centraal Station Hofplein - Een drietal groene stadspleinen
Station Hofplein krijgt straks een prominente plek midden op het plein waardoor het monumentale pand ademruimte krijgt. De drie delen van het plein hebben elk hun eigen karakter. Ze zijn ontworpen als groene, activerende ruimtes, gebouwd met typisch Rotterdamse materialen en details om naadloos te integreren in het stedelijke weefsel van de stad. Het plein zal samen met de bovenverdieping en de groene daken, die als waterbuffers fungeren, de stedelijke biodiversiteit een boost geven.
Tegenover de binnenstad wordt Station Hofplein verbonden met de zuidzijde van de spoortracés door een brug erover en een extra accent op de vierkante ruimte aan de andere kant van het spoor; het zogenaamde Kopgebouw. Dit laatste verwijst naar het oorspronkelijke station, ontworpen door Sybold van Ravesteyn, vergroot de zichtbaarheid van de site en verbetert de verbindingen met de Delftsestraat en Haagseveer.
Rotterdam van ooghoogte tot hemelniveau
Na oplevering krijgt Pompenburg een zichtbaar grootstedelijke kwaliteit. Laagbouw van vijf tot zes verdiepingen omringen het plein en sluiten aan op de typische Rotterdamse laagbouw in de stad rond Pompenburg en hoogbouw aan de buitenzijde. De overige nieuwbouw zorgt voor een geleidelijke overgang tussen deze twee schalen. De architectuur van de nieuwe volumes is zowel aansprekend als uitnodigend, maar ook ingetogen en representatief.
Project details
Design
Studioninedots met Albert Herder
Client
Ontwikkelcombinatie Dura Vermeer, J.P. van Eesteren, Synchroon, Gemeente Rotterdam, Havensteder
Type
Urban development plan; mixed-use program with 600 parking spaces, 22.500 m2 commercial space, 73.000 m2 housing
Location
Pompenburg, Rotterdam, NL
Design-Completion
2018 - ongoing
Partners
DELVA Landscape Architecture | Urbanism, Skonk
Image credits
Vero
Meer informatie
Pompenburg Ontwerp
www.studioninedots.nl/pompenburg
www.nieuwpompenburg.nl